Hjem

 

Set og sket

Johnnie

    Min historie

    Har jeg været

    Om mine rejser

    Dyk

    Om mine dyk

Jane

Andet

    Malthe

    Tarzan

    Elvis

    Link

    Gæstebog

 

Download: Fast, Fun, Awesome

 Thunderbird

Ishøj Liebach hjemmesiden


    

28. - 30. september 2007: Göteborg, Sverige - Århus, Danmark.
 

Et betalt krydstogt siger man da ikke nej til, så da jeg bliver spurgt om at foretage en installation af firmaets seneste maritime telefon/data terminal under sejlads, springer jeg til. Installationen skal foretages på en af Mærsk Lines mega-store containerskibe, fra Göteborg til Århus. Afgangen fra firmaet er sat til fredag d. 28. september 2007 fra morgenstunden, men bliver skubbet af uforudsete årsager. Så først kl. 13 kan bilen (en udlejningsbil) pakkes, og jeg kan begive mig af sted. Heldig er jeg, for da jeg ankommer til Helsingør, kan jeg som en af de sidste biler køre om bord, hvorefter vi sejler. Dejligt vejr og en stille trafik indtil jeg kommer tæt på Göteborg. Vidste ikke mere end at jeg skal finde Skandiahavnen, og møder da også et skilt ca. 10 km før Göteborgs byskilt. Herefter er det så som så med skiltningen, men et ved jeg, og det er at jeg skal nord for elven/fjorden. Finder også en tunnel under, men stadig ingen anvisning mod containerhavnen. 7-8 km kørsel efter tunnellen, mener jeg at jeg er på vej ind i landet, så jeg vender. Kort efter, i den nye retning, er der igen et skilt med Skandiahavnen der leder mig i vestgående retning, så nu må det være. Men ak og ve, igen et vildspor. Omkring igen, og nu er jeg glad for at det stadig er lyst, for nu vil jeg køre efter havnekranerne. Pludselig ringer mobilen, og det er fra rederiet, hvor de spørger om jeg kommer denne aften. Jeg får dem så godt som muligt til at guide mig, og endelig kan jeg se kranerne, og køre efter dem. Det er nu ca. 1 time siden jeg har set skiltet til Skandiahavnen første gang. Herefter er det ingen sag. Jeg kommer igennem portvagten og med køreinstrukser for at køre det sidste stykke, uden at komme i vejen for containertransporterne, kommer jeg ned til skibet. 350 m langt, ca. 60 m bredt, 3 dæk op ad landgangen til hoveddækket (herfra er der yderligere 8 dæk op til broen). Da jeg forklarer hvem jeg er, er jeg straks døbt "Internet" for det er de blevet informeret om at de vil få. Lynhurtigt bliver bagage og udstyr bragt ombord og op på broen. En kort snak med kaptajnen hvor aftalen bliver at installationen vil jeg starte på dagen efter, idet jeg skal ind og aflevere bilen inde i centrum. Så efter lige at blive indkvarteret på et enkeltværelse, er det af sted mod banegården, hvor bilen skal afleveres (iflg. papirerne), og det viser sig at der er et kontor på spor 1 på banegården. Kontoret er lukket, men en seddel forklarer at bilen kan leveres på deres P-pladser og nøglen smides i det dertil indrettede indkast. Men hvor er P-pladserne ? Udenfor møder jeg en P-vagt og han kan guide mig de 400 m hen til pladserne. Ved siden af nøgle-indkastet er taxaholdepladsen, så en sådan tager jeg, for nu vil jeg have noget at spise. Jeg har allerede forudbestemt mig for Hard Rock Cafe, og tænker ikke lige på at det er fredag aften. Men mit medlemskort, giver mig det første ledige bord. Live-musik til middagen er helt fint og det er mad og drikke også. Nu wr det så tid til at komme tilbage til skibet, og denne gang kan jeg bare læne mig tilbage og overlade turen til chaufføren (tror jeg). Men nej, manden aner ikke hvad jeg taler om. Jeg forsøger at forklare at det er ude vestpå og over elven. Så han tager den første bro han kan finde og kører over der. Ude på broen, kan jeg genkende den bro jeg er kørt over på turen ind til byen, idet den er belyst lidt ligesom Storebæltsbroen, så jeg peger og siger den bro derude og ikke den vi er på. Så ringer han til "fætter" og har ham i røret, samtidig med at han har en Navigator til at vise vej. På et tidspunkt ser jeg et reklameskilt i en rundkørsel, og det ser jeg rigtig mange gange, for vi kører ud af hver af afkørslerne og derefter tilbage. Men til sidst lykkes det, og jeg kan komme ud til skibet.

Skibet (Cornelius Mærsk) skal sejle fra Göteborg
lørdag d. 29. september 2007 om morgenen, så efter morgenmaden (fin morgenkomplet med alt der kan ønskes) går jeg op på broen og ser på at vi lægger fra. Så snart vi er fri af fjorden, går jeg i gang med min installation, i hvert tilfælde den del der skal foretages indendørs. Omkring frokost, er jeg færdig, men der er stadig flere timer til ankomsten til Århus, beregnet ankomsttid er kl. 17. Turen ned gennem Kattegat er stille og roligt, de har ikke travlt, og vejret er med os. Ingen nævneværdige bølger, men der skal også noget til at vippe sådan et stort skib. Vel, over middag går jeg ned på lukafet og slapper af på sofaen med noget læsestof og musik. Jeg er flere gange oppe på broen for at kigge mig omkring, og er også deroppe da vi lægger til kaj. Jeg aftaler med min medhjælper at vi vil foretage resten af installationen efter middagen. Heldigvis er det ikke blevet mørkt, men det er begyndt at regne. Nå, antennen skal op, så jeg kan få testet systemet af. En våd svagt konisk glasfiberskal på ca. 18 kg, der skal løftes op på en 1,8 m høj mast, er ikke nem at holde, og vi skal også passe på at den ikke glider ud, for så er det direkte ned på kajen. Med tilstrækkelig mange hjælpere lykkes det, og skruerne bliver fastgjort. Og så kommer det spændende øjeblik, hvor systemet skal tændes. Og hurra, det virker i første forsøg. Jeg bruger noget tid på nettet da kaptajnen kommer ind for at høre hvor langt jeg er kommet. Færdig ! er svaret. Men det er jo kun ca. 20 minutter siden jeg er kommet ned fra broen ? Vi taler længe, og da jeg igen vil genoptage min surfing på nettet, virke forbindelsen ikke. Hvad nu ?? Efter lidt besindelse, går jeg op på broen, og kan her konstatere at en af containerkranerne nærmest hænger ind over antennen, så derfor ingen forbindelse med satellitten. Jeg smutter nu ned i messen og ser noget TV, inden det bliver tid til at gå på køjen.

Dagen for overdragelsen af systemet kommer
søndag d. 30. september 2007, men inden det kan komme så vidt, skal den person der er udpeget til at køre testene ankomme, og det bliver ikke før ved 12-tiden. Så morgenen går med langsomt at vågne og spise morgenmad. Derefter op for at se om forholdene er blevet bedre mht. kranernes placering. Det er lidt bedre, så jeg kan igen sidde og surfe nettet, og få tiden til at gå. Min "test-mand" kommer, og efter frokosten, går vi igennem anvendelsen. Kl. 14 er vi færdige, og til deres skuffelse slukker jeg systemet, for den egentlige test skal/må først begynde 5 dage senere. Jeg får fat i alt mit grej, det som ikke skal efterlades, og bagagen, og "afmønstrer" (jeg har faktisk fået hyre, for at måtte sejle med, men desværre ingen ekstra løn). Ned til porten og få prajet en taxa ind til banegården. Igen er jeg heldig, for mindre end 10 minutter efter er der en togafgang mod København. En stillekupe er hvad der er tilbage, hvis jeg vil sidde ned på vejen hjem, så den tager jeg.

Tilbage til mine rejser
 


December 16, 2017 :: Top