Hjem

 

Set og sket

Johnnie

    Min historie

    Har jeg været

    Om mine rejser

    Dyk

    Om mine dyk

Jane

Andet

    Malthe

    Tarzan

    Elvis

    Link

    Gæstebog

 

Download: Fast, Fun, Awesome

 Thunderbird

Ishøj Liebach hjemmesiden


    

14. - 17. november 2011: Emmeloord, Holland.

    

Turen går til Hollandmandag d. 14. november 2011 med afgang kl. 10. Jeg har checket ind hjemmefra, så det går hurtigt ved skranken , og lige så hurtigt i sikkerhedskontrollen. En kop kaffe fra Starbucks og så videre til gaten hvor jeg kan gå lige ind og sætte mig til at vente. Efter ca. 20 minutter blive vi alle bedt om at forlade gaten så vi kan foretage en rigtig check-in med bordingkort-kontrol. Inden vi går ombord bliver vi bedt om at aflevere bagage vi ikke skal bruge under turen, for det er et mindre fly og der er ikke plads til alle trollies ! Ingen melder sig. Vi går alle ombord og sætter os, men efter døren er lukket sker der ingen ting. Der er tåge over Amsterdam, så piloten får ikke klartegn til afgang fra København før efter ½ time. Men endelig er der afgang, og jeg kan falde i søvn på den 1½ time lange flyvning. Vågner ved anflyvningen til Amsterdam lufthavn. Bus til terminalen og afhentning af bagagen. Af sted til Hertz for at hente udlejningsbilen, og bliver informeret om at jeg kan gå direkte til garagen, hvor bilen er klar. På spørgsmålet om der er en "Navigator" i bilen, er svaret måske, men jeg kan spørge personalet i garagen. Jeg finder bil og plads og kan se at bilen er født med GPS. Nu skal jeg bare finde ud af hvordan den virker, og det lykkes. Jeg kvitterer for bilen og er på vej. Jeg skal ca. 100 km fra lufthavnen til en by ved navn Emmeloord, hvor kontoret ligger. Dette er dog ikke slutdestignationen, som er Urk, ca. 10 km mod havet. Men på kontoret hilser jeg på og får så at vide hvem der skal guide mig videre til lager /produktionshal /undervisningslokalet i Urk. Vi ankommer ved 14:30-tiden og jeg får set mig om. Der er ikke meget klar til kurset i morgen, men i løbet af en times tid er der installeret projektor, og der loves at der vil være borde og stole klar. Jeg hjælper lidt til og taler med de ansatte og bliver vist rundt inden jeg med en af kursusdeltagerne kører til hotellet, Van der Valk Hotel i Emmeloord. Vi aftaler at spise aftensmad i hotellets restaurant, og skal mødes kl. 19:30 i baren. Ved 19-15-tiden spørger Dan, som lige er ankommet om vi skal mødes, og han får også beskeden. Vi mødes alle over et par øl, inden vi går i restauranten. Det er en blandet gruppe, 1 sydafrikaner, 1 tysker, 1 englænder og 2 danskere der sætter sig om bordet. Snakken går og maden serveres indtil vi ved 23-tiden trækker os tilbage.

Efter morgenmadentirsdag d. 15. november 2011 kører Dan og jeg til Urk, hvor vi først må vente på "manden" der kommer med nøglerne og låser op. Herefter, indenfor, kan jeg konstatere at der ikke er sket noget i undervisningslokalet siden i går. Mens jeg gør klar med PC og projektor, bliver der båret borde og stole ind. Så med nogen forsinkelse, kommer vi i gang. De første 1½ time er det Dan der kører sine præsentationer og herefter tager jeg over. Deltagerne er de 3 vi spiste middag med i går, og dertil 5 lokale teknikere /supportere. Ved 13-tiden blev der serveret frokost, sandwich, og vi holder ½ times pause. Derefter fortsætter undervisningen. Der forekommer, et par gange, en større diskussion hollænderne mellem, når der er noget de ikke er enige med mig om eller noget de ikke forstår /misforstår, og det tager tid også når jeg skal rede trådene ud og rette deres misforståelse. Ved 16:30 tiden kører vi tilbage til hotellet. Vi har af direktøren for firmaet fået en middagsinvitation kl. 19, hvor vi udefrakommende er inviteret på restaurant i Urk, og da vi alle kommer fra samme hotel, tilbyder jeg at køre. Igen kan jeg ikke få en slutdestignation, men vi skal mødes ved direktørens bopæl og han vil derfra guide os til restauranten. Restauranten Het Achterhuis på havnen i Urk er en rigtig god fiskerestaurant, og det er også hvad vi bestiller. De har fuld menu med lidt af hvert, både for- og hovedret, frisk fisk rigtig lækkert. Også et mix af dessert, men der måtte jeg give op. Efter maden kører vi til en lille pub,Cafe de Wabu, et andet sted på havnen, for et par øl, inden det er tid til at køre retur til hotellet.

Vi kører til hovedkontoret efter morgenmaden onsdag d. 16. november 2011, uvist af hvilken grund, for vi sidder bare og venter. Ved 9-tiden kommer endnu en Thrane-kollega, Henrik, som skal køre dagens undervisning. Hans opgave er at gå mere i dybden med integrationen af vores og deres udstyr. Ved 10-tiden kører vi så til Urk, hvor alle kursisterne venter og har ventet på os. Først gennemgår Henrik den teoretiske baggrund hvorefter vi går til betjening og opsætning af et helt system. En software opdatering går delvis galt, systemet viser fejl efter opdateringen, og det giver igen masser af diskussion. Mens Henrik prøver at løse problemet og svare på de 1000 spørgsmål om hvad og hvorfor, ringer jeg til vores udviklingsafd. og får en forklaring og en løsning. Det viser sig faktisk at være et problem i vores partners udstyr, men vi får også løsningen. Det koster nu lidt tid at få dem forklaret og til at acceptere ændringen, hvorefter resten går som planlagt. Kl. 16 kører Dan og Henrik til lufthavnen, for de har en flyafgang hjem senere på aftenen, men da de kører i myldretiden, skal de nok lægge lidt tid til. 20-30 min. senere kører jeg også, men mod hotellet. Efter lige at have vendt der, kører jeg ind til Amsterdam, for at kigge lidt rundt i byen. Selv om det trafikken går glidende, når forretningerne at lukke, og da det også er koldt her til aften, bliver det kun en kort tur rundt nede vedHRC, som også er udpeget til at være mit spisested i aften. Så mindre end 30 minutter efter jeg har stillet bilen, står jeg ved indgangen og får et bord anvist. God plads med udsigt til kanalen lige udenfor vinduet og overfor en af Tv-monitorerne så jeg også har musikken. Tjeneren får min bestilling og jeg sidder og nyder middagen. Ved 22-tiden returnerer jeg mod hotellet i Emmeloord, hvor jeg ankommer ca. 1 time senere.

Jeg har aftalt at have en af de udenlandske kursister med til lufthavnen torsdag d. 17. november 2011, og aftalen er at vi kører kl. 9. Han synes det er lidt tidligt når vi først skal flyve videre til middag, men jeg vil helst være sikker. Det viser sig også at være en god ide, for den rute jeg kørte i går er næsten den samme og der tog det 1 time, mens her går der 2, selv om jeg fik GPS'en til at give alternativ rute da vi stødte på kø og forsinkelse på op til 70 min. Vi når lufthavnen kl. 11, og får afleveret bilen, for derefter at gå til lufthavnsterminalen. På vejen derhen får jeg printet mit boardingkort i en maskine, og kigger lidt da der står at bording starter kl. 13:30, lidt underligt når jeg har flyafgang kl. 12:05. Inde i terminalen ser jeg på skærmene at mit fly er forsinket, så nu er der ro på. Jeg får prøvet deres bagage-drop, som er self-service. Kufferten stilles ind i et lille "skab" og billetdetaljer tastes ind, en bagagestrimmel printes og skal manuelt sættes på kufferten. Herefter kommer bagagebilletten og lågen lukkes og kufferten vælter ned på bagagebåndet og forsvinder. Jeg går til sikkerhedscheck, hvor der tilsyneladende er nye regler, for al elektronik og kabler skal ud af taskerne. Der bliver betjenten overrasket for jeg har mange ting med elektronik og ledninger, som jeg lægger op på bakket. Herefter kan jeg gå gennem skanneren uden alarm og vente på alle mine dele, som så kan placeres i taskerne igen. Herfra går jeg til Starbucks og sætter mig til at vente over en kop kaffe. Med ca. ½ time til bording går jeg mod gaten. Herude oplyses jeg, på skærmen, at afgangen er yderligere ½ time forsinket. Kl. 14 kan vi så gå ombord. Inden vi er i luften går der yderligere ½ time. Jeg har fået /valgt sæde på en række lige foran nødudgangen over vingerne, hvor ryglænet ikke kan vippes. Ikke rart at sidde ret op og ned i 1½ time (og sove). Turen går dog hurtigt, de må have fået en høj prioritet, for vi lander kl. 15:30, og jeg kan gå ned for at afvente bagagen. Og selv om tavlen allerede viser at bagagen leveres på båndet, venter jer i hvert tilfælde 15-20 min. inden jeg ser den første kuffert fra Holland. Det varer nu ikke længe før min kuffert viser sig, og jeg kan nu gå ud til en taxa og blive kørt hjem.

 

Tilbage til mine rejser






April 30, 2018 :: Top